Energetický štítek pneumatik

Nové značení pneumatik – Energetický štítek pneumatik

EU nařízení o značení pneumatik 1222/2009

Obecné informace

Jedná se o nové označení pneumatik motorových vozidel. Výrobci pneu pro osobní automobily, lehké dodávkové i těžké nákladní automobily musí specifikovat spotřebu paliva, přilnavost kol za mokra a klasifikaci hluku od pneumatik pomocí barevného štítku.

Tyto informace musí být také uvedeny v technických propagačních materiálech. Označení pneu bude používat klasifikaci od nejlepší (zelená kategorie "A") po nejhorší výkon (červená kategorie "G” u osobních automobilů a “F” u nákladních automobilů).

Iniciativa vychází z návrhu Evropské komise v roce 2008 a je součástí akčního plánu pro energetickou efektivitu, určenému ke zlepšení energetické efektivity produktůbudov a služeb s cílem snížit spotřebu energie o 20% do roku 2020.

 

Valivý odpor je síla proti směru jízdy při točení pneumatiky

Valivý odpor pneu

Dosáhnout nízkých hodnot valivého odporu pneu je důležité vzhledem k tomu, že pneumatiky přispívají ke spotřebě paliva až 20% u osobních automobilů a až 35% u automobilů nákladních.

Díky zatížení vozidla je pneumatika v místě kontaktu s vozovkou deformována a pohlcuje energii ve formě tepla. Kolikrát je větší deformace, tolikrát vyšší valivý odpor pneumatiky a následně pak také vyšší spotřeba paliva. S tím souvisí i vyšší CO2 emise.

Na novém označení pneumatik je valivý odpor uveden v hodnocení od A (nejlepší hodnocení) po F pro průmyslové vozy a G pro osobní automobily (nejhorší hodnocení). Rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená snížení nebo zvýšení spotřeby paliva v rozmezí od 2.5% - 4.5% pro osobní automobily a od 5%-8% pro nákladní automobily. U osobního automobilu je možné zhruba vyjádřit jako 0.1l/100km.

Přilnavost pneumatiky za mokra je jedním z nejdůležitějších bezpečnostních vlastností.

Přilnavost pneumatik za mokra

Vynikající přilnavost pneumatiky na mokrém povrchu znamená kratší brzdnou dráhu při jízdě za deštivého počasí.

Existují i jiné důležité parametry, které jsou důležité pro bezpečnost. Přilnavost byla vybrána jako nejreprezentativnější prvek s cílem porovnat různé typy pneu.

U osobního automobilu rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená zvýšení nebo snížení brzdné dráhy o zhruba 3 až 6 metrů při brzdění z 80km/h.

Celoroční pneumatiky

Hluk z dopravy

hlučnost

Závisí na několika faktorech, jako např.:

  • Hustota dopravy
  • Typ vozidla
  • Styl jízdy
  • Interakce mezi pneumatikou a vozovkou

Hodnoty hluku uvedené v označení nejsou interní hodnoty, které řidič vnímá při jízdě, ale externí, které přispívají k akustickému znečištění.

Hodnoty jsou dle decibelů (dB) ve 3 kategorií:

1 černá zvuková vlna = 3dB méně než budoucí přísnější evropské limity.
2 černé zvukové vlny = již v souladu s budoucími evropskými limity.
3 černé zvukové vlny = v souladu se současnými evropskými limity.

Čím víc černých polí, tím je porovnávaná pneumatika hlučnější.

Potřebujete informaci k novému značení pneu? Neváhejte se na nás obrátit!

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení