Jak přizpůsobit řízení zimnímu počasí

Myslete na namrzlou vozovku

Největší komplikací pro většinu řidičů v zimních měsících je jednoduše led a sníh. Souvislá ledová vrstva je totiž ještě více záludnější než pouze vrstva vody. I nejkvalitnější zimní pneu mají na zamrzlém a hladkém povrchu horší trakční vlastnosti než na suchém asfaltu. Když je led navíc pokrytý sněhovou pokrývkou a řidič jej na první pohled nevidí, zrádnému povrchu pak mnohdy nestihne včas přizpůsobit styl jízdy.

Důležité je tedy snažit se vnímat chování svého vozidla  ještě více bedlivěji než v létě. A to také v případě, že vozovka na první pohled zamrzle nevypadá. Vždy je lepší snažit se problémům předcházet, než je řešit až posléze Na to už totiž může být také někdy i pozdě.

Předvídejte situace

Předvídat a jednoduše zase předvídat. To je pravidlo, které by si měli mít všichni řidiči v hlavě po celý rok. A v zimě to platí dvojnásob. Předvídat je potřeba nejen chování jiných účastníků provozu, ale i okolního prostředí. Což v zimě bývá často jeden velký problém, protože podmínky na vozovce se mohou změnit během pár minut.

Pozor na přejezdy mostů

K nejzákladnějším hrozbám, na kterých je potřeba počítat s námrazou, jsou jednoduše mosty. Velká vlhkost a nulová izolace v podobě půdy zde způsobují, že je asfalt často pokryt mírnou vrstvou ledu mnohem dřív než na okolních silnicích.

Vnímejte výstražné značení


Měli bychom si uvědomit i to, že dopravní značky mají na cestách svůj význam a musíme jim proto věnovat maximální pozornost. Nepřehlédněte proto také značení jako je boční vítr, nebezpečí smyku, dvojitá zatáčka či jiné nebezpečí. Jakmile nějakou takovou značku vidíte, je vždy dobré zpomalit a jet opatrněji.

Plynulost jízdy nadevše

Plynulá jízda nemá pouze tu výhodu, že vám nebudou v autě zvracet děti, její smysl je daleko hlubší. Díky ní se totiž dovedete vyhnout řadě komplikací.

Žádné zbytečné pohyby

Většina správných řidičů ví, kdy má plyn přidat  a ví také kdy má brzdit. Pouze šlapání na plyn či brzdu jen tak pro nic za nic se nemusí vyplatit. Důležité je taky brzdit i zrychlovat pozvolně a s dostatečnou rezervou, aby auto mělo na požadovaný úkon potřebný čas. Ten je totiž na zledovatělé vozovce samozřejmě delší než na suché.

Otáčet volantem se snažte plynule a smysluplně

Na plynulost je v maximální míře myslet i při pohybu volantem. Průjezd zatáčkami je v zimě často rizikovým procesem. Postupným a pozvolným stáčením volantu a plynulým projetím zatáčky se můžete problémům vyhnout.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení